oktober 04, 2014

Places #2: Natural History Museum

Een paar dagen geleden ben ik weer op pad gegaan en heb ik het Natural History Museum bezocht. Ik verwachtte er veel van, omdat ik weet dat dit soort museums erg groot zijn. In Oxford was het dat dus niet, hier staat het Ashmolean Museum meer in de picture. In ieder geval, ik vond hier reusachtige dino's, Shrunken Heads (wut? ja) en een heel aardige beveiliger die me nog op een privé tour nam.

Sommige dieren die op tafels stonden, mocht je gewoon aanraken. Stiekem wel erg leuk, aangezien alles in de meeste musea gewoon achter glas staat. 
Hier wilde ik al bijna naar huis gaan, totdat ik zag dat er nog een museum aan de achterkant aan vast zat. Snel kijken!

Het is dat de beveiliger me alle bijzondere museumstukken nog liet zien, anders was ik deze nooit tegengekomen: de Shrunken Heads. Het bijschrift is als volgt: 'Shrunken heads were made by removing the skin and discarding the skull and brain. The skin was heated for two hours and then dried with hot pebbles. It was not boiled as this resulted in hair loss. Pebbles helped preserve facial and shape the skin as it dried. The eyes and mouth were closed with cotton and the face blackened with vegetable dye.' De man vertelde me nog dat de persoon die deze mensen had vermoord, ze als trofee om zijn nek hing. Cruel toch? 

Het volgende museum dat op mijn must-see lijst staan is toch wel het Ashmolean Museum. Ik was al best onder de indruk van deze, maar ik hoor zulke goede verhalen over de ander dat ik binnenkort maar eens een  kijkje ga nemen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten